Deel 2 Borneo

9 oktober 2017 - Kota Kinabalu, Maleisië

Zijn we weer!

Sadankan, nu wel met een taxi die op ons stond te wachten. Op naar de lodge in de jungle. Vriendelijk onthaald door de gastvrouw, werd ons gevraagd of we Mount kinabalu beklommen hadden. Dit kon ook niet anders, aangezien we hangend aan de trapleuning probeerde de receptie te bereiken. De spierpijn was ongekend (voor beide). We hebben uiteindelijk 4 dagen trappen, verhoging, afdalingen en alles wat tot mogelijke spieraanspanning kon leiden proberen te vermijden.

De lodge was top! Uitzicht over het regenwoud en douche en toilet buiten. Geeft poepen een hele nieuwe dimensie, als je tegelijkertijd het jachtinstinct van rode mieren kunt bestuderen.

De volgende dag naar Sepilok, hier is het opvangcentrum voor gevangen en gewonde orang-oetans. Het mooie aan dit opvangcentrum is dat de apen alle kanten op kunnen, zo ver de jungle in dat je ze niet ziet of hoort. Er zijn wel vaste voedertijden, de apen worden dan geroepen door een verzorger. Als je pech hebt komt er dus geen aap opdagen, gelukkig was dat bij ons niet het geval :). Aan de overkant van de weg was een zelfde soort centrum maar dan voor sunbears (kleinste beer ter wereld). Hier ging Bibiche los met de camera en heeft ze een paar goede foto's geschoten.

Het plan was om vervolgens voor een aantal dagen de jungle in te gaan, alleen was ik gebonden aan het toilet door een voedselvergiftiging. (Een bijkomend voordeel hiervan was dat we niet met onze geboekte tour mee konden, wat bij een vaag type bleek te zijn zonder officiële toestemming om tours te doen).

Nadat het volledige maagdarmkanaal leeg was, plande we een nieuwe jungletrip en gingen we de neusapen bekijken. Deze komen alleen op Borneo voor en heten hier Dutch monkeys, vanwege hun grote rode neus. 😅Dit was helemaal niet toeristische en de apen kwamen vanuit alle hoeken en gaten de jungle uit, heel tof.

De jungletrip bestond uit twee rivercruises en een nightwalk. Eenmaal daar aangekomen bleek het vrij grootschalig opgezet te zijn. De rivercruises waren tof, weer veel wilde dieren gezien waaronder een krokodil 👏🏻. Bij de nightwalk klonk de macarena op de achtergrond, Chris begon spontaan te fluiten aangezien hij het een behoorlijke aanfluiting vond. De enige dieren die we daar gezien hebben zijn een wandelende tak en een slapende vogel. Bij de zonsopgang-cruise de volgende dag bleek dat er olifanten op nog geen 200m van ons kamp gelopen hadden. Jammer dat we die gemist hebben.

Inmiddels zijn we weer een aantal dagen in Kota Kinabalu, waarbij we de stad en zijn tropische eilanden voor de kust een stuk beter zijn gaan kennen en waarderen. Morgen vliegen we naar Bali. Eens kijken of die vulkaan wel echt aan het roken is.

Toedels!

1. Tom:
    9 oktober 2017
    Weer een mooi verhaal. Altijd mooi om al dat wild in de natuurlijke omgeving te spotten.
  2. Karin Lapré:
    9 oktober 2017
    Hoi hoi, wat een avontuur weer!
    Hier vanochtend in de badkamer ook een Dutch Monkey gespot. Stond eigenlijk vlak voor mijn neus, gelukkig niet echt duidelijk te zien door de hoge luchtvochtigheid.
    Hopelijk rookt de vulkaan niet meer!!!!
    Veel plezier aldaar en we zien de foto's en het verslag van jullie volgende avontuur met plezier tegemoet.
    Knuffels van deze kleine dikke beer.💋💋💋
  3. Aunty:
    10 oktober 2017
    Wat een prachtige belevenissen weer en wat een pech dat je een voedselvergiftiging 💩had opgelopen maar helaas zulke dingen gebeuren maar door jullie positieve instelling zal dit de pret niet drukken. We wachten weer geduldig op jullie volgende avonturen lots of fun 😘
  4. Jack Klerx:
    10 oktober 2017
    Ziet er goed uit kids . In korte tijd zien jullie toch aardig wat . Sportief bezig . Iedere dag weer wat anders . Geniet ervan . Komende week veel plezier met Jorn . Dikke kus van ons . 😘😘😘❤️❤️❤️